Az
információs társadalom technológiai környezete. Információs társadalom? E
kifejezés végigkísér, pedig létének valóságát többen, több szempontból
feszegettük (sőt, talán azt is kimondtuk, inkább információs közösségek vannak,
mintsem információs társadalom). De egy biztos: a technológia adott. És
folyamatosan fejlődik. Ezért is az ok, hogy csak néhánya eszközt, alkalmazást
vettünk górcső alá az előadás
során.
Viszonylag
gyorsan tisztáztuk, hogy most nem mint kommunikációs eszközöket vizsgáljuk a
különböző eszközöket és alkalmazásokat (melyek közös kapcsolódási pontja az internet),
hogy nem térünk ki a függőség veszélyeire (?), a biztonság és kockázat
kérdéseire, hogy nem vizsgáljuk a társadalmi különbségeket (hozzáférés,
használat stb.). Nem. Ezek most mind kimaradnak (ezt igyekszem szem előtt
tartani, nem könnyű!). Most „csak” mint eszközt, mint alkalmazást, mint
lehetőséget elemezzük a digitális kultúra technológiai környezetét.
Az
egyes eszközöket a következő csoportokba soroltuk be: közösségek (pl. facebook,
linkedin), keretrendszerek (pl. moodle), blogok és mikroblogok, geolokáció (pl.
geocaching), közösségi tartalommegosztók (pl. prezi.com). Eszközök,
alkalmazások, melyek a digitális állampolgár tolltartójának elengedhetetlen
kellékei.
A
digitális állampolgárt a (digitális) kultúra teszi a digitális társadalom
társadalmi „lényévé”, a kultúrának pedig részét képzik az eszközök (számítógép,
internet, mobiltelefon, alkalmazások) (sok egyéb más mellett). A kultúra alakulásának
kulcsa az eszközök fejlődése is, így érdemes a tekintetben vizsgálni a
technológiai környezetet (annak lehetőségeit, formáit, fejlődési irányait),
hogy azok mennyiben szolgálják a kultúra valós fejlődését.
Az
első csoportot képzik a közösségi oldalak. Az előadás során öt „eszköz” került
bemutatásra (csak hogy a gyors fejlődést picit szemléltessem, ilyenről hogy
iwiw már szó sem esett, pedig hogy küzd az „életben maradásért”). Az öt
eszközből (facebook, google+, TÉTháló, Linkedin, moly.hu) négyet ismertem, háromra
már regisztráltam, egyet használok aktívan. Próbálom „csak” eszközként nézni az
egyes oldalakat, nehéz… Mire használom a facebookot? Ismerőseimmel tartom a
kapcsolatot (kommunikálok – ja most nem, ebből a szempontból nem vizsgálom),
információkat osztok meg magamról (néha talán szemetelek?), információkat
szerzek másokról. Mint tanulási eszközt pedig három hete használom. Hogy
kihasználom-e? Nem. De jelen vagyok.
Google+.
Regisztráltam, mert gmailes címem van – adta magát. Van hét köröm, huszonkét „ismerősöm”
(töredéke a facebook ismerőseim számának, pedig az ottani ismerőseimet is mind
ismerem!). Megosztottam-e valaha valamit ott? Nem. Használtam-e alkalmazását?
Nem. De jelen vagyok (amennyiben az jelenlét, hogy rendszeresen megnézem a
profilomat). Linkedin. Regisztráltam, mert kaptam egy bejelölést. Írtam-e magamról
valamit is? Jelöltem-e be szakmai együttműködő partnert az oldalon? Nem. De
jelen vagyok. (Bár itt már ezt annyira nem merem állítani. Azt azonban igen,
hogy kezd akkora lenni a tanári nyomás a kurzus keretében, hogy fel fogom
tölteni tartalommal a profilom, még ha nincs is túl nagy szakmai múltam… még:)).
Moly.hu – már hallottam róla, de nem regisztráltam. TÉTháló – teljesen új volt.
Digitális
tolltartóm ez esetben félig üres – vagy félig tele van? (Jó tudom, hogy nem
félig sehogy sem, mert ez csak egy kis körcikk az egész nagy körből… de..)
Legyen félig tele! Zavar-e, hogy csak „félig” van? Nem. (Főleg, hogy minekután
nem is ismertem mondjuk a TÉT oldalt, nem is „fájt”, hogy nem vagyok ott
jelen.) Nekem nem fáj, de vajon digitális állampolgár létemből (ha van
egyáltalán) visszavesz ez? Szerintem nem. Nem gondolom, hogy mindenhol jelen
kell lenni. Tudni kell, hogy mi mire való, tudni kell szükség esetén használni.
De önmagában a jelenlét, a regisztráció nem több mint a nem jelenlét, vagyis a
digitális állampolgársághoz egyik sem visz közelebb.
Na
de tovább. Közösség után közösségi tartalom megosztás. Slideshare, googledocs, prezi.com
stb. Eszközök, melyek által tudást oszthatok meg. Megosztom a tudásomat, de nem
leszek kevesebb általa. Talán ez az a szemlélet, mely szükséges ahhoz, hogy
ezeket az eszközöket el tudjuk kezdeni, elkezdjük használni. Mire, miért jók
ezek azon túl, hogy tudást osztunk meg? Nem rég kezdtem el rendszeresen használni
a google dokumentumokat, melyekről be kellett látnom, hogy nagyon megkönnyítik
a munkámat. Nem kell más-más néven elmenteni a dokumentumokat, egyszerre többen
tudjuk szerkeszteni, mindig elérhető (ha van internet). Vagyis időt és energiát
spórolhatunk meg a használatával.
De
megoszthatunk képeket (picasa, photosynth, flickr stb.) és videókat (youtube,
vimeo stb.) is. Ezekről hamarabb jut eszembe az élmény, mintsem a tudás (tudományos)
megosztás, bár tudom, hogy a dokumentum is lehet nem-tudományos és a videó is
lehet tudományos! Sokan teszik fel a kérdést, vajon más az én fényképeimen
keresztül hogyan éli meg, megéli-e egyáltalán Prága hangulatát? Azt gondolom
nem. De valamit talán megérez belőle. (Ha nem érdekli, akkor meg nem nézi meg,
mert szelektálni ugye tudni kell!) Nem tartom elvetemültnek ezen alkalmazást,
eszközt sem, én is szeretek fényképeket nézegetni (sőt megosztani is). De úgy
vélem, ezen alkalmazásról nem is tudnék máshogy vélekedni, csak mint eszköz.
Értsd úgy: nem elégednék meg sosem azzal, ha csak képeken láthatnám a
piramisokat. Ugyanakkor remek lehetőségnek tartom élmények megvitatása esetén
az illusztrálásra.
Harmadik
csoport: blogok és mikroblogok. A legnagyobb újdonság, amit megtudtam (ez
lehet, nagyon ciki), hogy a twitter egy mikroblog. Eddig úgy kezeltem, mint a
facebookot, illetve az egyéb „közösségi” funkciókat ellátó eszközöket, és
rendszeresen megállapítottam, hogy ez milyen rossz és nem ergonomikus, mert nem
is látom, ki, mire válaszol és egyáltalán: nem tudok hozzászólni, nem tudom
likeolni stb. De így, hogy fő funkciója nem a „közösségi” élmény, így már ok
(vagy legalábbis okébb).
Blog
és blog-kultúra. Magyarországon nem túl fejlett – hangzott el az előadáson. Nos,
én sem vagyok nagy blog-olvasó (kivétel az elmúlt három hét, na de itt most
nincs mit tenni). Ennek oka, hogy a blogot (talán tévesen) laza műfajnak
ítélem. Vagyis nekem nem nagyon fér össze a tudomány a blog-műfajjal. (Nem
beszélve arról, hogy szakmába vágó igényes blog nem nagyon van… Teremtsünk,
hozzunk létre - mondaná a lelkes digitális állampolgár andragógus. De most nem
mondom.) Nem tarom feleslegesnek, nem gondolom, hogy ne lehetne összekapcsolni.
De! Annyi ember ír már blogot, hogy az hihetetlen. Olyanok is, akik csak
szemetelnek (talán sokaknak az én írásom is csak szemét… rossz belegondolni, de
mindegy, még írok). Nem beszélve arról, hogy annyi embernek talán nincs is
mondanivalója, mint amennyien blogolnak. És talán nem véletlen a „nyilvános-napló”
sztereotípia sem.
Legutóbbi
élményem: nem mentem el egy koncertre, mert blogot írtam. Egy barátnőm ezt úgy
méltatta: „feláldoztam a koncertet a tudomány oltárán”, mire egy barát azt
tette hozzá: „csak tudnám mi köze a tudománynak a bloghoz.” Nem gondolom, hogy
az én blogom valóban tudományos (de még talán nem is szakmai), csak a
tévképzetek meglétére kívántam rávilágítani. Váltsunk szemléletet, a blog lehet
jó, de ne feledjük: akinek nincs mondanivalója, az …
Negyedik
csoport: geolokáció. Ez az a kör, amiről azt hiszem már hallottam, tudom, hogy
van ilyen. De ezen a téren digitális kompetenciám: nulla. Az ismeret is
hiányos, nemhogy az, hogy értéket tulajdonítsak neki! Ámde érdekesnek találom. Ez
az első benyomásom. A hét végre talán
hasznos-eszköz jellegét is megtalálom. Bár ez esetben is úgy vélem, hogy a
lehetőséget, mint olyat ismerni kell, ha szükség van rá, használni tudni kell,
de hogy ennek is folyamatos használatban lévő eszköznek kell lennie a digitális
tolltartóban, na azt nem…
Ötödik,
és egyben utolsó: keretrendszerek (pl.: moodle, mahara). Talán ez az a csoport,
melynek legkönnyebb megtalálni az oktatási vonatkozásait (amennyiben ez
egyáltalán a fentiek esetében cél volt). Az ELTE Elearning rendszere például
moodle felület. Használjuk, de nem használjuk ki. Ismerjük, kisebb-nagyobb
rendszerességgel megnyitjuk – állítólag használata várakozáson felüli (feltehetően
nem a mi évfolyamunk az, aki lendít a használaton… Jó nem leszek ironikus:))
Visszaolvasva
a bejegyzésemet: talán kicsit felsorolós. (A kultúra fejlődés az eszközök által
vonal nem kapott akkora hangsúlyt, mint terveztem, a következő bejegyzésben visszatérek
rá.) Írásomból kiderül, hogy a legtöbb eszközt ha használom is, nem ismerem
eléggé, de a legtöbbet nem is használom. Ha szükségem lenne rá, megtanulnám.
Alapvetően nyitott vagyok. De nem gondolom, hogy csak azért, hogy jelen legyek
itt és ott is, azért érdemes lenne regisztrálnom mindenhova.
A
másik tényező, ami a „felsorolásos” stílushoz vezetett: hogy az alapvető
szemléletemet, amivel én használom ezen felületeket (kapcsolattartás így vagy
úgy), nem hozhattam be írásomba. Eszközként „kellett” rájuk tekintenem, ehhez
azonban még nincs/nem volt túl sok ismeretem. Az előadásban elhangzott
információkra próbáltam reagálni (hiszen az első bejegyzéssel szembeni elvárás
a benyomások lejegyzése), a következő bejegyzésemben pedig szeretnék ezen
eszközök technológiai jelentőségére, az oktatásban és a kultúra fejlődésében
betöltött szerepükre figyelmet fordítani, hangsúlyt fektetni. Folytatás
következik: legkésőbb március 21-én.
Kifejezetten öröm volt olvasni amit írtál! Megnyugtató, hogy más is hadilábon áll ezekkel az eszközökkel. Pont azon gondolkodtam, a jegyzetet nézegetve, hogy hogyan lesz ebből blog (kb én is annyit tudnék most írni, min te) . Erre tessék, ott a feloldás az írásod végén, nem is kell a heti elsőnek többnek lennie, mint anyag feldolgozásnak. Köszönöm a segítséget, így már könnyebb lesz írnom. Ja, a Linkedin-re én a múlt óra után regisztráltam, és addig jutottam, mint te :) Profil kitöltögetve, és ennyi :)
VálaszTörlésKedves Lilla, örülök, hogy írásommal segítségedre lehettem. Érdekes, hogy úgy véled hadilábon állok. Lehet. De remélem nem az "jött le" írásomból, hogy ez engem különösebben zavar:) Részletek az új bejegyzésben!
TörlésKedves Teréz!
VálaszTörlésSzámomra az abszolút igazság ebben az írásodban: "...a legtöbb eszközt ha használom is, nem ismerem eléggé, de a legtöbbet nem is használom. Ha szükségem lenne rá, megtanulnám. Alapvetően nyitott vagyok. De nem gondolom, hogy csak azért, hogy jelen legyek itt és ott is, azért érdemes lenne regisztrálnom mindenhova." Ahogy fent említed te is, attól, hogy regisztrálunk valahova, nem tartunk előrébb, mint aki nem regisztrál. (Na jó, egy űrlap kitöltésével azért előrébb.) De minek regisztrálni, ha úgysem használjuk? Erre jutottam én is a héten... És végre egy hét, amikor nem oda lyukadok ki, hogy a technika nem-alkalmazása az emberi tájékozatlanság miatt van. Itt épp az ellenkezője igaz: kritikusan átgondolva rájövünk, hogy milyen alkalmazásra nincs szükségünk.
Lehet, hogy ez a digitális társadalom/digitális állampolgári lét felé haladás egyik kicsiny lépése? (...vagy csak én vagyok túl optimista...)
Kedves Melinda! Úgy gondolom kérdésedre a válasz igen. Még ha néha úgy is tűnik, hogy ez nem digitális hozzáállás: minek használjam, ha nincs is rá szükségem. Hiszen ezt mondja az is, aki nem használ számítógépet/internetet. De azt gondolom, hogy az információs társadalomban is fogyasztók vagyunk, és nem csak az információk, de az eszközök körében is szelektálnunk kell:) (Hiszen az eszköz közi szelektálás segíti az információk közi szelektálást is... :))
TörlésKedves Teréz! Szokás szerint tetszik a bejegyzés.:-) A Twitterről írt sorok eszembe juttatták, hogy ma ( vagy éjjel?:-))) Melinda és Tünde úgy használták, mint egy közösségi oldalt, komoly párbeszéd zajlott köztük és nyomon követhető volt. A blog írással kapcsolatban pedig azt mondanám, hogy a szakdolgozatomhoz kutakodtam kicsit a neten, hát egész jó, tudományos dolgokat találtam kifejezetten blogokban. (Bár "valaki" "egyszer" azt mondta nekem: "a Nők Lapja" nem szakirodalom. :-)) ..."a blog lehet jó, de ne feledjük: akinek nincs mondanivalója, az..." - Ezt a mondatát egészen biztosan megfogadom!
VálaszTörlésMarianna, én pedig pont az ilyen párbeszédek miatt nem szeretem a twittert. :o) Egyszerűen sehogy nem áll rá az agyam, hogy én azokat követni tudjam. De ugye kinek a pap, kinek a papné. Kinek meg a paplan...
TörlésKedves Mariann és Tünde! Twitter - valakinek rááll az agya, valakinek meg marad a paplan :). De a kérdésem: közösségi oldalként használták, pedig mikroblog. Nos? Akkor mi a helyes? Vagy a kettő nem szétválasztható egyértelműen, hiszen egy-egy blogon kialakuló párbeszédek sorozat is tulajdonképpen közösséget teremt?
TörlésKedves Teréz! Bár a minap még az mellett kardoskodtam, hogy miért nem arra használjuk az egyes alkalmazásokat, amire kitalálták, most már egyre inkább kezdem azt gondolni, hogy ez csak annak a kérdése, hogy kinek mi a praktikus. Végül is ehetem én a rántotthúst kanállal is, ha úgy esik jól. És végül itt, a blogban is kialakul egy beszélgetés és közösség, pedig nem (tipikus) közösségi oldal. Miért ne lehetne...
TörlésKedves Hozzászólók!
TörlésSzerintem, az, hogy az egyes alkalmazásokat mire tudjuk használni, az kreativitás kérdése.
Például itt a Facebook. Ismerős keresésre (kergetésre) lett megalkotva. De valaki (valljuk be őszintén, igen kreatív ember) felfedezte, hogy lehet ezt másra, ésszerűbbre is használni: csináljunk céllal működő csoportokat, szedjük össze az érdeklődőket és tanuljunk együtt...Az, hogy valamit nem arra használnak fel, amire ki lett találva, véleményem szerint nem baj. Főleg, ha egy jobb, hasznosabb értelmet adnak neki.
Kedves Melinda! Szerintem ebben mindannyian egyet értünk (lsd. második bejegyzésem, melyben kifejezetten kimondom, hogy talán a fb. attól szolgálja még jobban a kultúra fejlődést, amennyiben másra is használjuk, nem csak információ-keresésre. Megjegyzésemben véletlenül sem szerettem volna azt sugallani, hogy aki közösség építésre használja a twittert, az rosszul teszi! Dehogy! Sőt!
TörlésKedves Teréz!
VálaszTörlésA prágai fényképekről írt soraid olvasása alatt az jutott eszembe, mikor megláttam élőben a Mona Lisat. Nevezhetem az eddigi legnagyobb csalódásomnak. Millió kínai és japán öli egymást előtte, egymásnak szamárfület mutogatva és nyelvet nyújtogatva fényképezgetik és fényképezgettetik magukat egy akkora kép előtt, ami szinte nem is látszik, olyan messziről van körbehúzva kordonnal. De mindegy is, mert már a terembe sem férek be, és nem verekedni járok múzeumba. Ez alapján a kérdés számomra inkább az lett az órai - általad is felvetett - kérdést hallva, hogy ha láttam fényképen, akkor megéri-e csupán az élmény, hogy az addig szeretett fesményre rá se akarjak nézni többet? És hiába vagyok hatalmas da Vinci "rajongó", nem éreztem olyan hatalmas élménynek a múzeumban szemléltetett tanulmányait sem. Sokkal szívesebben bogarászom a rajzain, hogy mit hogyan tervezett el. Hiszen ez is élmény.
Kedves Tünde! Hű ezt a helyzetet már én is hallottam. És azt is, hogy az Eiffel-torony nem is olyan szép, mint az útikönyvekben. De mégis, meg szeretném nézni... Lehet, hogy utána csalódok. Nem gondolom, hogy nem élmény az albumok bogarászása, sőt. A kérdés: az igény. Ha "csak" az az igényünk, hogy az albumot lapozgassuk, akkor elég. Ha azonban látni akarjuk élőben (kínaistul-tömegestül), akkor hiányérzetünk marad. Az eszközök használatára ezt úgy vetíteném ki, hogy ha valami nekünk hiányzik a facebook felületen, akkor új után fogunk nézni, mert hiányérzetünk van. Ha azonban nincsen, akkor nem megyünk át (jó esetben, ha tudatosak vagyunk) a google+ felületre, hiszen minek? :)
Törlés