Három hete írtam utoljára.
Az összesítő táblázat szerint már eleget kommenteltem és eleget tweeteltem, így
már csak az van hátra, hogy a második bejegyzésemet is megírjam. A nagy igazság
azonban az, hogy a téma a három hétnek köszönhetően kimerült (nekem legalábbis
nagyon). Komolyan olyan dolgok jöttek már fel a bejegyzésekben és a
hozzászólásokban, amiket nem is értek… Csak kapkodom a fejem.
A legnagyobb problémát
pedig az szüli számomra, hogy valami miatt a fejemben az a nézet vált uralkodóvá,
hogy az ismertetett kutatási eredmények internet és kultúra, internet és
értékrend témában olyan eredményeket mutatnak, melyeknek talán semmi köze az
internethez.
Forrás: http://bit.ly/ILYIk |
Mi
indította el bennem a gondolatot? Leginkább a sport és internet kapcsolatáról
folyó hosszas eszmecsere, amiben én a netet csak bűnbaknak láttam. Aztán az a
komment a bejegyzésem alatt, melyet egy szakavatottabb személy hagyott,
miszerint ő sem "fetisizálná a reprezentatív mintát". Aztán az emlék, hogy mennyire
nem találtam (minden igyekezet és számos megközelítés ellenére sem) tolerancia
és internetezés közt a kapcsolatot előző bejegyzésemben. Szóval elhatalmasodott
bennem a kérdés: vajon valós problémákat feszegetnek-e a kutatások? Vajon nem
tévképzetek gyártóivá válnak azok is, ha felületesen értelmezzük őket? (És itt
mondjuk a nagyon nagy népszerűségnek örvendő szerelem vagy sport témára
gondolok...)
Mielőtt
tovább mennék, szeretném leszögezni, hogy semmilyen kutatási eredményt nem
szeretnék feleslegesnek kikiáltani, avagy annak hasznát, relevanciáját
megkérdőjelezni! Egyszerűen csak gondolkodom… (tehát vagyok…)
Minden
empirikus kutatás azzal kezdődik, hogy választanak egy nagy mintát. Esetenként
ez reprezentatív. (Lehet ez kisebb, nagyobb, mindegy, reprezentatív.) Nekem már itt jön a baj: jó, de mire?
Reprezentatív
az a minta, amely egy vagy több szempontból nagy pontossággal megfelel a
sokaságnak, hűen képviseli azt. A kiválasztás véletlenszerű: a sokaság minden
tagja azonos eséllyel kerül bele a mintába.
Egy
sokaságnak azonban végtelen sok tulajdonsága van, mely egy komplex kutatásban a
válaszadást befolyásolja. Tehát a mintavételi hibákon felül még számtalan
bizonytalanságot okozó tényező lehet.
Amikor
az internethasználat témájában országos, komplex kutatás készül, akkor
viszonylag gyorsan kialakul egy reprezentatív minta (férfi-nő, kor, lakóhely,
iskolai végzettség stb.). Az első, „bemelegítő” kérdésre (használ-e internetet?)
adott válaszokat szépen tudjuk ábrázolni
az imént felsorolt változók
alapján.
De
a következő kérdésekre: milyen fontos a szerelem, mint érték? kevesebbet
sportol-e azóta, mióta internetezik? stb. adott válaszok vajon azzal vannak-e
inkább összefüggésben, hogy a válaszadó az első kérdésre (használ/nem használ)
igennel válaszolt (vagyis rendszeres internethasználó), vagy azzal, hogy nő,
húsz éves, legmagasabb iskolai végzettsége nyolc általános és Budapesten él.
Nyilvánvalóan sokkal inkább van összefüggés ez utóbbival, a kutatási eredmények
elemzése során azonban sokszor ezek felett átsiklunk.
Hatalmas
súllyal jelenik meg az internet a mindennapjainkban, sok esetben már-már nagy
I-vel érdemes írni, hiszen annyira meghatároz. Sok mindenért Ő a hibás, sok
dolgot Rá fogunk, vagy éppen Neki köszönhetünk. De most komolyan? Szerepének
túlbecsülése vagy alábecsülése szerintem éppen úgy tévképzet, mint azok,
melyeket mindez magával hoz.
Röviden
szeretnék kitérni most egy internet-filozófiai szemléletre (csak mert én
szeretem a filozófiát! sicc), mely talán egy új megvilágításba helyezi (de
legalábbis több oldalról értelmezi) az internet szerepét.
Forrás: http://bit.ly/ITtUiG |
Az
internetet az internet-filozófia négy aspektusból vizsgálja (Forrás: Ropolyi:
Internetfilozófia). Az első a technikai kontextus, melyben az internet nem
más, mint számítógépek hálózata, funkciója az olyan emberi szükségletek
kielégítése, mint a vásárlás, banki utalás stb. Ez a megközelítés Ropolyi László
olvasatában szükséges, de nem elégséges, az internet ennél több.
A
második a kommunikációs kontextus, mely az internetet a kommunikációs
folyamatok aktív ágensének tekinti, melynek kiemelkedő funkciója a sajátos
(nyitott és virtuális) emberi közösségek létrehozása.
A
harmadik a kulturális kontextus, mely az internetet kulturális közegként
értelmezi, a kommunikációs közösségeken túlmenően egy új létformát emleget: a
hálólétet (és emellett a kiberkultúrát).
A
negyedik az organizmus kontextusa, mely sajátos organizmusként tekint az
internetre, mely az internet sajátos szerveződési elveit (pluralitás,
töredezettség, individualizmus stb.) realizálja. (Akit ez a téma részletesebben
érdekel, annak ajánlom figyelmébe Az
Internet természete című könyvet vagy Ropolyi László kurzusait az ELTE TTK-n.)
Véleményem
szerint azok a kutatások, melyek az internethasználat mértékét vizsgálják, elsősorban
az internetre eszközként tekintenek (melyet vagy használunk, vagy nem,
kommunikációra használunk vagy szórakozásra, naponta vagy csak ritkábban stb.),
mégis olyan kérdéseket is feszegetnek, mint érték, kultúra, életmód. Ezért a
kiemelkedő, befolyásoló szerep megállapítása, és ezért a felületes értelmezők
esetében a divatos tévképzetek terjedése. Holott értékrend, életmód, kultúra
tekintetében „általános” vizsgálat is van (korra, nemre, iskolai végzettségre
stb.), és ezek az eredmények köszönnek vissza az internettel való összefüggés
vizsgálatában is, ha a tények mögé nézünk. Tehát értelmezésemben az internet
csak egy közbeiktatott tényező, melynek valós relevanciája ezen a szinten
ritkán van!
Érdekes
téma internet és kultúra viszonyának kapcsolata, de talán még érdekesebb a
kiberkultúra mibenlétének vizsgálata: mennyiben más az, mint a tradicionális
kultúra, mennyire bír modern vagy posztmodern sajátosságokkal. Azt gondolom,
hogy ha elfogadjuk a hálólétet, mint a természeti és társadalmi létforma felett
vagy mellett létező harmadik létformát, és hálópolgárokról beszélünk, akkor
sokkal érdekesebb eme sajátos csoport kultúrájának a vizsgálata, de nem a
tradicionális kultúrával összevetve, vagy azzal párhuzamot húzva.
Persze
kérdés: beszélhetünk-e tradicionális kultúrától független kiberkultúráról? Azt
gondolom, hogy fontos tény, hogy a digitális kultúra és a kiberkultúra nem
ugyan az. A digitális kultúra az én értelmezésemben a társadalom digitális
(internet- és számítógép használati) szokásait foglalja magába (így
tradicionális kultúrától független nem értelmezhető), míg a kiberkultúra a
digitális platformon zajló élet sajátos kultúrája, mely a hálópolgárok által
formálódik (vagyis értelmezhető hagyományos kultúrától függetlenül).
Azt
gondolom, hogy a kiberkultúrában talán teljesen mások az értékek, mint a
tradicionális kultúrában. Fontos, hogy nem azt mondom, hogy egy hálópolgárnak nem
fontos a család – hisz dehogynem az, Csepeliék kutatása is bizonyítja.
Egyszerűen azt gondolom, hogy a kiberkultúra teljesen más értékcsoportokat
hordoz. Gondolok itt például arra, hogy a közösség (online közösség, tanuló közösség stb., nem feltétlen baráti közösség!) értéke, vagy a tudás értéke
jelenhet meg hangsúlyosabban, hiszen a család nem online létezik, a hálóléthez
szorosan nem kapcsolódik.
Remélem,
hogy érthető, mire szeretnék kilyukadni!:) Arra, hogy az internet új szokásokat
teremtett meg, hozott magával: e-ügyintézünk, e-kommunikálunk stb. Ezek formálják, részben
átalakítják a tradicionális kultúrát. Ebben az olvasatban lehet vizsgálni, hogy
vajon tényleg van-e összefüggés aközött, hogy sportolok vagy internetezek, de
szerintem ez viszonylag gyorsan megválaszolható: átalakuló szabadidős szokások
vannak, de ennek nem feltétlen az internet az oka, és a legkevésbé sem olyan
károsan, mint ahogy egyes divatos tévképzetek állítják.
Ugyanakkor
az új szokások egy új létformát is teremtenek: a hálólétet a hálópolgárral.
Ennek a létnek pedig sajátos kultúrája a kiberkultúra. Erre vonatkozóan
születnek szabályok (pl.: netikett és e-etikett), új (?) értékek és
hagyományok, ezeket azonban talán nem érdemes összemosni a tradicionalitással.
Azért
nem, mert olyan ember sosem lesz, aki csak hálópolgár! Az egyénnek egyszerre
kell élnie a hagyományos és a kiberkultúrában (már ha hálópolgár). Mondhatjuk,
hogy de az egyén, ha itt is és ott is jelen van, akkor a két dimenzió
összemosódhat, így a független vizsgálat talán nem helytálló. Erre én csak
annyit mondanék, hogy ez vagy már pszichológia, és akkor ebbe nem mennék bele;
vagy azt, hogy viszonylag gyorsan el tudom dönteni, hogy chatelek vagy
dolgozatot írok, és az írásom stílusát ezek szerint hogyan változtatom; vagy a
virtuális térben sportoló csoporttársaim bizonyára tudják, hogy a virtuális
edzéstől nem fognak sportosak lenni. Vagy ez most túl bagatel?
Gondolatmorzsák
tőlem a témahét végére ezek lettek volna. Összegezve az "üzenetem": az
internet sok mindent megváltoztat, de az átalakuló életmódnak és az
értékrendnek nem ez a legfőbb tényezője szerintem! (Gondoljunk a posztmodernre…)
Azt
hiszem, vitaalapnak titulálhatom a bejegyzést!:)
Forrás: http://bit.ly/ITuhtD |
Felhasznált irodalom:
Ropolyi László (2006): Az Internet természete. Typotex, Budapest.
Kedves Teréz!
VálaszTörlésMár nem is dicsérem a bejegyzésed, mint mindig ezúttal is hoztad az elvárt színvonalat!
Ez a gondolat viszont nagyon érdekes volt számomra: "Sok mindenért Ő a hibás, sok dolgot Rá fogunk, vagy éppen Neki köszönhetünk. De most komolyan? Szerepének túlbecsülése vagy alábecsülése szerintem éppen úgy tévképzet, mint azok, melyeket mindez magával hoz." Ezen így még nem gondolkodtam el, de most sikerült erre sarkallnod. És igazad adok neked. Valóban kissé túlmisztifikált már az internet szerepe (illetve nekem már a lerágott csont irányában halad...).
Köszönöm Melinda!:)
Törlés"lerágott csont" - vajon azért, mert mi sokat használjuk, sokat beszélünk is róla, az esélyegyenlőség témáját is hangsúlyozzuk (mondván andragógusok leszünk)?
Azt gondolom, hogy természetesen kell gondolkodni róla, beszélni róla, de leginkább cselekedni kell (és nem túlmisztifikálni, valóban)!
És azt mindenki maga körül tud. Az elv talán itt is: "gondolkodj globálisan és cselekedj lokálisan"!?
Kedves Teréz! 5 perccel előbb olvastam Melinda bejegyzését, mint ezt az írást, ezért most az ottani megjegyzésem egy részét ide másolom: "Az az érzésem, hogy "mi" optimisták evidenciákról győzködjük magunkat! :-) Az igazán érdekes számomra, hogy azok, akik ódzkodnak a változástól, valójában mit éreznek? Mivel magyarázzák ezt?? Mert felkínált válaszokat kiválasztani egy kérdőívről, nem feltétlen tükrözi a válaszadó valódi gondolatait (szerintem). Például, ha ki lehet választani, hogy "kevesebbet sportolok, mióta netezem", akkor ezt néhányan biztos kiválasztják majd, de lehet, hogy maguktól eszükbe sem jutna ezt az összefüggést felfedezni az életükben. (Nem azt mondom, persze, hogy rosszak a kérdőíves vizsgáltok!)"
VálaszTörlésÚgy érzem, hogy egyformán gondolkodtunk! (Én ugyan még nem írtam meg a második blogomat.) Szakdolgozati interjúim feldolgozása során például többször beleütköztem abba a problémába, hogy mást kellett volna kérdeznem, mert esetleg másra is kíváncsi lettem volna... Szóval a kérdőív és interjúkérdések "gyártása" egy nagyon nehéz feladat, és (szerintem) a feltett kérdés minimum irányítja a válaszadót .(Persze legtöbbször éppen ez a cél.)
Egyik kommentjéből úgy érzékeltem, hogy a "kultúracsinálás", mint fogalom nem nyerte meg a tetszését. Nekem pedig időnként éppen az jut eszembe (bár néha nagyon is toleráns vagyok), hogy éppen a neten lenne helye valamiféle kultúracsinálásnak. Vagy elfogadjuk "netes kultúrának" azt, ami ott zajlik és elkülönítjük a tradicionálistól? Számomra ez nehéz kérdés. Még nem jutottam dűlőre. Nagyon jó a fenti írás!!!
Kedves Marianna!
Törlés1) "Evidenciákról győzködjük magunkat!" - ez most az én írásomra vonatkozik, vagy arra, hogy a kutatási eredmények evidenciák? Valóban azt gondolom, hogy sok esetben azok csinálnak problémát a kérdésekből, akiknek az nem is probléma, azok vitatják a problémákat, akiknek nem is probléma és így tovább. Igen, sokszor evidenciák merülnek fel! De lehet ami nekünk az, az másoknak egyáltalán nem (volt már rá példa esetemben...)
2) "Mást kellett volna kérdezni" - valóban a zárt kérdés irányít, de a nyitott kérdések feldolgozása... horror:) Én a bejegyzésemben nem rosszul megfogalmazott kérdésekre gondoltam, hanem arra, hogy érdemes-e kérdezni (nem evidens-e).
3) "Kultúracsinálás": leginkább a szóval volt és van problémám, nem azzal, amit takar, és azzal, hogy a használat során az idézőjel elmaradt, így abban a közegben kifejezetten hibásnak véltem. Mindegy. Azt gondolom azonban továbbra is, hogy kultúrát "csinálni" fentről, központilag lehet, de nem érdemes. Főleg nem az interneten, melyről esetekben pont a szabadságot, az individualizmust hirdetjük. (Persze tudunk a központi szabályozókról.) És amikor a tervezés nem fentről van, hanem alulról, akkor az már nem "csinálás", hanem "létrejövés" és elfogadás kérdése.
Szerintem is egyformán gondolkodunk, meglátásai abszolút relevánsak és megalapozottaknak tartom őket. Vajon a válaszommal egyetért-e?
Kedves Teréz!
VálaszTörlésSzámomra is úgy tűnik, hogy egyes esetekben túl misztifikálják az internet hatásait. Nem gondolom úgy, hogy az internet lenne csak a hibás amiatt, hogy az emberek kevesebbet sportolnának vagy az értékrendszerük másképp alakul. Hiszen ezekben a dolgokban a környezet (család, munkahely, iskola) nagy szerepet játszik. Illetve, hogy milyen tapasztalatokat szerez élete során.
Igen! Egyetértek! "Evidenciákról győzködjük magunkat" gondolatom talán ott hibás, hogy mindig elfelejtem, hogy a blogot nem magunknak írjuk. Amikor ezt a bejegyzést és Melindáét is olvastam, végig az járt az eszemben, hogy "de hiszen ez természetes, ezt mi már tudjuk, akkor minek beszélni róla..." (Már nem nekünk, blogíróknak, hanem úgy egyáltalán!) Így azután úgy érzem, hogy a kutatás is evidenciákat vizsgál, ráadásul olyan "dolgokat" hoz egymással összefüggésbe, melyek nem feltétlen tartoznak össze. Vélhetően kissé hibás a felfogásom! Remélem sikerült értelmesen fogalmaznom! :-))
VálaszTörlésMegkésve, de elolvastam a blogot, két dolog maradt meg inkább. Bár nagyon jókat írtál, néhol már nem is értettem miről van szó(a filozofikusabb részeknél) :)
VálaszTörlésAz egyik ez az evidencia kérdés, ami a kommentekben merült fel. Nekem is az az érzésem, hogy már alig van miről beszélni. Az első három hét érdekes volt, rengeteg új információval, volt miről beszélni. Azóta viszont a szemléletet szerintem elsajátítottuk. A kurzusnak pedig mintha ez lett volna a fő feladata. Az értékrend, szokások, tévképzetek akkor lett volna talán egy érdekes témahét, ha behívtunk volna olyanokat, akik más szemléletűek, és lehetett volna vitatkozni. Majd, hogy nem azt mondhatnánk, most mi beszélünk olyanról, amiről nem tudunk. Arról, milyen, ha valaki vagy függő, vagy ellenséges, vagy valami hasonló változáson ment keresztül.
Így elég meddőnek érzem ezt a vitát, magunk között.
A másik ami tetszett, hogy taglalod, az internet csak egy eszköz! Ne misztifikáljuk túl! Ezzel egyetértek. Az autó is egy eszköz, nem tudom, különösebben kutatták-e a függőség veszélyeit ezzel kapcsolatban pl. Élettani hatásait gondolom igen. De, csak egy eszköz.
VálaszTörlésMár kezdem nem átlátni, csak mi foglalkozunk most,a kurzus miatt ennyit az internettel, vagy amúgy valóban ilyen fontos, gyakori kutatási- és beszédtéma?