Már az előző bejegyzésemben
feltettem a kérdést: vajon új tanuláselmélet-e a konnektivizmus? Választ aztán
nem kerestem, lévén ez az új
előadás témája. Hálózatelmélet, tanulás, eszközök, eredmények és kritikák.
Ez mind terítékre került ma. Szemezgetek belőlük: objektíven, reálisan,
személyesen érintve.
http://bit.ly/IdeNSy |
A
hálózatelmélet tulajdonképpen a fizikában, a matematikában, a biológiában, vagy
a szociológiában is használt elmélet, és lassan a pedagógia, az oktatás
területére is „beszivárgott” a konnektivizmus elméletének keretében.
Az
óra kezdőgondolata volt: mi a konnektivizmus? Oktatási paradigma,
tanuláselmélet vagy csak új oktatási eszközök alkalmazása? Hát paradigma nem.
Ezt már az előző
bejegyzésemben megindokoltam. Tanuláselmélet sem, mert a tanulás folyamatában
számos dolgot nem képes megmagyarázni: számtalan „jó gyakorlatot” ismerünk, a
konnektivista tanulás folyamatának azonban sok elemélt még nem tudjuk
megmagyarázni. Jelenleg tehát „csak” egy oktatási, vagy inkább tanulási módszer
(hiszen a tanár szerepe teljesen átalakul, a hangsúly az oktatásról a tanulásra
kerül át, de erről majd később), de nem kizárt, hogy egyszer majd
tanuláselméletté válik. Jelenleg azonban a hype-görbe alján tanyázik: a
szakértők többsége úgy véli, ha eddig nem váltotta meg a világot, ezután sem
fogja. (Térjünk vissza erre másfél év múlva…)
A
konnektivista elmélet alapja, hogy a
résztvevők skálafüggetlen hálózatot alkotnak. Skálafüggetlen egy hálózat, ha
benne a fokszámeloszlás hatványfüggvényt (Yule–Simon eloszlást) követ.
Egyszerűbben
(mármint számunkra is érthetően): a konnektivista tanulócsoportban mindenki
egyenlő, mindenki mindenkivel azonos eséllyel kommunikál és kerül kapcsolatba
(kapcsolódik). A konnektivista tanulás éppen ezért „nem bírja el” a tanárt. A
tanuló nem a tanárhoz kapcsolódik, hanem egy hálózat meglévő csomópontjaihoz, ezekből
nyer ismereteket, melyeket aztán beépít saját ismeretanyagába, fogalomtérképek,
összegző tanulmányok segítségével, majd megosztja másokkal. Az
információáramlás folyamata informális, iránya pedig horizontális. A tanulás
nem tudásfogyasztás, hanem aktív tudásalkotás. (Ez konstruktivistásan hangzik
picit nem? Nincs új a nap alatt?)
A
konnektivista tanulást a dinamika jellemzi: aki lemarad, az kimarad. Akinek
nincs (extrém magas) belső motivációja – elvérzik.
Fő
eszközei a web 2.0 eszközkínálatából kerülnek ki: blog, twitter, podcast,
fogalomtérkép, megosztott dokumentumok.
http://bit.ly/Idn4Ud |
Kritika 1: Erősen függ az életkortól a
konnektivizmus alkalmazhatósága (mely a tanuláselméletiségét is
megkérdőjelezi). A konnketivista módszertan a felnőttképzés és az andragógia felvonulási
területe lehet, amennyiben erős belső motiváció, önfegyelem és kitartás
szükséges a részvételhez; továbbá mert a közoktatás rendszerének (formális
oktatás) a dominanciája fiatalabb korban szinte teljesen kizárja ezt a tanulási
lehetőséget.
Reakció 1: Mi felnőttként veszünk részt a tanulási
folyamatban (belső motivációnkat és önfegyelmünket majd később méltatom), de
formális oktatási keretek közt. A „kiütés” veszélye erős, de győzzük, még így
páran.
Kritika 2: Erősen függ a résztvevő belső
motivációjától. A külső motiváció megjelenése a skálafüggetlenséget
veszélyezteti, illetve le is rombolja.
Reakció 2: Összefüggésben az 1. reakciómmal: mi
formális oktatási környezetben veszünk részt ebben a tanulási folyamatban. Már
egy korábbi kommentemben nekiszegeztem egy társamnak (galád módon:)) a kérdést,
de most magamnak is felteszem, hogy vajon mi motivál: a téma megismerése, vagy
az, hogy nem kell vizsgáznom? Mert hogy itt követelmények vannak – holott egy
konnektív csoportban a tanulásszervezésnek nincsenek határai (vagyis nincs
olyan, hogy minimum huszonnyolc hozzászólás/hét). Magam részéről igen erős a
külső motiváció – mely amúgy a közösségi tudás létét is megkérdőjelezi bennem.
Megjegyzés:
megtapasztalunk valamit, ami majdnem olyan, mint a konnektivizmus, de nem az.
Azt gondoljuk, hogy tudjuk mi az, pedig nem. Kicsit szkeptikusan: de mi végre
mindez? (Ja, amúgy egyre jobban belejövök
és kedvelem ezt az egészet, remélem nem nagyon tűnök negatívnak :))
Kritika3: Differenciálás hiánya – az eszközöket
tudni kell használni, ebben nem lehet különbség. Akkor mindez hátrányokat
növel, egyenlőtlenségeket erősít meg vagy teremt.
Reakció 3: Az előadáson elhangzott, hogy a tanárnak
a konstruktív alkotó közeg megteremtése (többek közt) a feladata. Nekem ebben
az is benne van, hogy megtanuljuk használni az eszközöket. Jó semmi nem
végtelen bonyolult, vagy megtanulhatatlan, de a „komfortérzetet” növelné a
kezdeti biztonság megteremtése.
Kritika 4: Értékelés problémája.
Reakciók: Diagnosztikus értékelés: előzetes tudás
mérése. Elhangzott, hogy nem nagyon lehetséges, hiszen a konnektivizmus tartalom
független. Hát engem ez azért meglep: hiszen valamiről megy a diskurzus, nem?
Jelen esetben az Információtudomány és média a XXI. században témaköréről. Az
előadásban az atombomba témája jött fel példának, miszerint senki nem
csatlakozik egy konnektivista tanulócsoporthoz ebben a témában, aki amúgy nem
ért hozzá. De nálunk nem volt opció! És nem szakértő mindenki, sőt! Ez azért
komolyan szül különbségeket, sőt, tanár értékű személyeket is „kitermel” a
csoport. A konnektivizmusban az egyén maga méri előzetes tudását jobb esetben,
és mérlegel, hogy kapcsolódik vagy nem? Vagy nem kell méri, mert
tudáskonstruálás zajlik, és neki is lesz tudása? Ezt nem értem…
Formatív
értékelés: maga az egész folyamat az. Igen, de egymást értékeljük, nem a tanár.
Még visszajelzés sincsen, csak egy „ok” a nevem mellett. Mi merjük egymást
értékelni? Komolyan visszajelzést nyújtunk (értelmező/porduktív kommentek)? Nem…
Ennek oka lehet, hogy a kapcsolatok jelen esetben néha személyesek, néha meg
nem? Hogy akit ismerek, annak azért nem merek produktív, esetenként kritikus
megjegyzést tenni, mert ismerem, akit meg nem, annak meg azért? Vagy azért mert
nem bízunk a saját tudásunkban? Vagy mégiscsak félünk, hogy mit lát a tanár?
Annyira kíváncsi lennék, hogy ez egy igazi konnektivista csoportban hogy van…
Szummatív
értékelés: ha nincsen, akkor nem hajtasz. Itt van – azért hajtunk? (Visszacsatolás
a motiváció kérdéséhez.)
Veszély 1: netgenerációra várás.
Reakció 1: Valóban veszély:) Hiszen már a digitális
kompetencia témakörben kifejtettük: a netgenerációra digitális eszközök rutinos
használat talán jellemző, de a tudatos és hatékony ritkán. A netgeneráció
lassan-lassan bekerül a felnőttképzésbe. Vajon aki azt jósolja, hogy másfél év
múlva lehet tanuláselmélet, vagy akár paradigma a konnektivizmus, az a
netgeneráció felnövekedését várja, vagy a hype-görbe tetejét?
Veszély 2: A skálafüggetlenség látszata. A túl
kicsi csoportoknál áll fent ez a veszély. Skálafüggetlenség adódhat az egyes
egyének szakavatottabbságából, vagy egyes egyének túlzott aktivitásából is. A
lényeg: nincsen valódi egyenlőség.
Reakció 2: A KONNEKT csoport kicsi. A KONNEKT
csoportban vannak szakértők. A KONNEKT csoportban vannak túl aktívak. Ez
veszély? Az utóbbi kettő rám abszolút motiválóan hat, nem veszélyként élem meg.
Rám nem veszély, de a konnektivista módszertanra igen (?). Hatékonyságot veszít
a folyamat? Konnektivista szempontból lehet, szerintem abszolút nem. (Lehet,
hogy ez nem az én „műfajom”?)
Veszély 3: Eltérő információáramoltatás: eltérő
tartalom, eltérő intenzitás, redundáns és kevéssé releváns tartalmak
megjelenése.
Reakció 3: Ennek eredménye, hogy nem születik új
tudás – nincs tudáskonstruálás. Az előadást jegyzeteljük, nem vagy csak kicsit
reagálunk, nem jönnek be új nézőpontok. Nem tudunk vagy nem merünk újat mondani?
Nem lehet, hogy az előadás maga is erősen befolyásolja a témaheti munkánkat
atekintetben, hogy ellentmondani mégsem merünk? Hogy a tanári szerepből közölt
információt sokszor készpénznek vesszük (még akkor is, ha nagy arányban
kérdéseket feszeget és nem egyértelmű állást foglal az előadás sem)?
Ez
a bejegyzés kicsit előfutára volt a félév értékelésének… (amúgy is már mindjárt
vége;)) Konnektivizmusról nem tudok most úgy beszélni, hogy ne higgyem azt,
hogy én is részese vagyok. Pedig a veszélyek, kritikák alapján – nem nagyon
vagyok részese. Azért nem, amiket elmondtam, leírtam reakcióként, vagy
megosztottam a twitteren.
Fontosnak
tartom zárásként megjegyezni, hogy az általam megfogalmazott kritikák (mint
ahogy az előadás kritikái sem) nem a csoport munkája ellen szólnak. Magamat is
a csoport tagjaként értelmezem minden megjegyzésemben, és a kérdéseket magam
számára is éppúgy felteszem, mint aki szeretne jobban konnektivista lenni, s
mint aki majd egyszer oktatásszervezőként talán találkozom ezekkel a
veszélyekkel, kritikákkal, s akkor talán majd tudok rá válaszolni. Remélem,
hogy a hét során a kommentekből választ kapok a kérdéseimre – hogy új tudás
konstruálódjon.
A tartalomfüggetlenség a didaktikai modellek felépítésénél azt jelenti, hogy egy módszer, tanulásszervezési megoldás, stb. bármilyen témánál, bármilyen tantárgynál hatékony kell legyen. Nem állhat elő olyan helyzet, hogy pl. konnektivizmus csak bizonyos tárgyaknál működik, más tárgyaknál meg nem, vagy mondjuk nem létezhet olyan módszer egy didaktikai modell részeként, ami pl. csak humán tárgyaknál jó és testnevelésnél meg nem. A tartalomfüggetlenség nem tartalomnélküliséget jelent.
VálaszTörlésTisztelt Tanár Úr! Köszönöm szépen a fogalomtisztázást, valóban, így már rendben van a fejemben a tartalomfüggetlenség jelentése! Bár bizonytalan vagyok atekintetben, hogy vajon minden területen működik-e a konnektivizmus (vagyis valóban tartalomfüggetlen-e). Nyilvánvalóan bármivel kapcsolatban lehet tudást konstruálni. A facebookon tett hozzászólás, miszerint nem kell szakértőnek lenni a tudásalkotáshoz - szerintem van azért, ahol nem árt, ha nem is szakértőség, de komolyabb előzetes ismeret birtokában van a résztvevő.
TörlésAzt gondolom, hogy az Inf. társ. és médiatudomány témaköre egy jól tanulható téma a konnektivizmus módszerével (bár eltévelyedéseink ezen a területen is vannak) viszonylagosan kis előismerettel, de nem vagyok egészen meggyőződve arról, hogy ez egy fizikai, vagy biológiai tudományos körben lehetséges lenne. (Lehet, hogy kevéssé vagyok tájékozott, és már vannak nagyon sikeres ilyen tanulócsoportok, ez esetben téves a hipotézisem!)
Kedves Teréz! Sajnálom, hogy most, bejegyzése olvasása közben a Hype-görbe "alján" vagyok, így "tudást" nem fogok tudni megosztani! :-) Rengeteg a kérdés a blogban, melyeken elgondolkodtam és egyre-kettőre, úgy érzem, tudom is a választ. Most mégis csak annyit írnék, hogy (általában) az összes kérdésére igaz ez az egy mondat:
VálaszTörlés"Megtapasztalunk valamit, ami majdnem olyan, mint a konnektivizmus, de nem az. Azt gondoljuk, hogy tudjuk mi az, pedig nem. Kicsit szkeptikusan: de mi végre mindez?"
Tehát szerintem kérdéseink és gondjaink többségét ez okozza: más az elmélet és más a gyakorlat. Persze én is jónak tartom ennek a csoportnak a létrejöttét, a működését, mert különben már nem lennék itt. Én könnyen kiszállhatnék, ugye! :-))
Kedves Marianna!
Törlés"más az elmélet és más a gyakorlat" - írja a megjegyzésben. Akkor valahol baj van, nem? A második bejegyzésben kitérek arra, hogy nem előrébb való az elmélet, mint a gyakorlat, és fordítva sem igaz mindez. De mégis azért egybe kéne csengeni,nem? Vagy ha a gyakorlatban nem működik az elmélet, akkor elmélet kuka:) Vagy ha a gyakorlat nem az, ami az elmélet, akkor ne húzzuk rá az elméletet, hanem modellezzük úgy, hogy az tényleg működjön.
(Megjegyzésem nem a KONNEKT csoport működésének, működtetésének kritikája!)
Kedves Teréz!
VálaszTörlésSzerintem nem kell mentegetőznie. A KONNEKT csoport kritikája lehet a bejegyzés, mert okos gondolatai vannak. Ha netalán nem helytállóak, akkor majd egy okosabb ember megcáfolja őket. :-) A csoportkritika pedig, úgy érzem, semmiképp sem a csoporttagok kritikája. Ha valaki mégis úgy érzi... :-)
Tetszenek az írásaid! Gyorsan reagálnék egy gondolatra:
VálaszTörlés"a konnektivista tanulócsoportban mindenki egyenlő, mindenki mindenkivel azonos eséllyel kommunikál és kerül kapcsolatba (kapcsolódik)"
egyenlőek az esélyek, amennyiben közös platformon, azonos "játékszabályok" mentén kapcsolódnak egymáshoz a résztvevők. Ez nem jelenti azt, hogy mindenki egyformán hat a másikra! Tapasztalatom szerint kellően nagy létszám esetén rendszerint kialakulnak a jobban frekventált csomópontok. Sohasem homogén a személyek hálózata: nem egyforma hatást gyakorolnak a személyek egymásra, ebben az értelemben nem egyenlőek a csomópontok!
Másrészről pedig úgy gondolom, hogy az nagyon fontos, hogy a kurzus inspirátorai végig nagyon magas aktivitással jó példával járjanak elől. Ez automatikusan kiemelt csomópontokká teszi őket, ha úgy tetszik ők mindenképpen esélyesek arra, hogy a legtöbb kapcsolódással bírjanak a kurzus végéig.
Kedves Zsolt!
TörlésVálaszod számomra jó hír, sokkal emberközelibbé teszi a konnektivista módszert:) Azt gondolom, hogy az esély valóban hangsúlyosabb, a valóságot pedig az egyéni hozzáállás, a szubjektivitás befolyásolja.
Az inspirátor tehát a túlzott eltolódásokat is megakadályozza? Ha túlzott eltolódás áll fent, akkor akit "nem vesznek észre" az kieshet, vagy kiesik? Ebben az esetben a csoportlétszám csökken - az eltolódások aránya csökkenthet.
Az előadások alapján nekem az az üzenet jött át, hogy az egyirányú eltolódások nem kedvezőek a konnektivista tanulás szempontjából.
Kedves Zsolt!
VálaszTörlésKellettél volna a csoportba... A véleménnyel messzemenően egyetértek!
Barátsággal: FP