Kognitív paradigma az
információs társadalomban, a váltás még várat magára. Ez lehetne a konklúziója
a hétnek (vagy azt is mondhatnám, hogy én itt ragadtam le). De nézzünk egy
kicsit mögéje! Mi a paradigma, mi a kognitív paradigma, és mi a paradigmaváltás
feltétele? Lehet-e az elearning paradigmaváltás? Miért nem tanuláselmélet még a
konnektivizmus?
Nem
érdemes úgy beszélni valamiről, hogy nem értjük. Azt gondolom, hogy az első
bejegyzésemben én sok mindent nem értettem (legalábbis zavarosnak találtam), de
legfőképpen a kapcsolatot nem az előadás tartalma (tanuláselméletek, dimenziók
stb.) és az információs társadalom között. Weszely Orsolya bejegyzése volt talán az, mely a
legjobban rámutatott a lényegre: az információs társadalomban más típusú
tudásra van szükség, mint korábban, és ez a tudásról alkotott képet, illetve a
tanítás-tanulás folyamatról alkotott képet is új dimenzióba helyezi. De elég-e
ez egy új paradigmához? Az elméletek és a tanulási-tanítási gyakorlatok ha
változnak is, nem olyan gyorsan, mint a tanulási környezetek, oktatást támogató
technológiák, és nem is jelentenek teljesen új nézőpontot. Változás, újítás
reform. De nem forradalom:)
http://bit.ly/JXDv3K |
Tartja
magát tehát a kognitív paradigma. Szedjük szét!:)
A
paradigma görög eredetű szó, jelentése (szó szerinti): minta, összehasonlításra
alkalmazott példa.
A
tudományos életben a fogalmat Thomas
Kuhn használta először
az 1960-as években. A tudományos
forradalmak szerkezete (Structure of Scientific Revolutions) című
művében a paradigma szót következőképpen értelmezi: egy adott időszakban az
adott tudomány művelői között kialakult és intézményesült közmegegyezés arról,
hogy mi az adott tudomány tárgya, feladata, hol húzódnak a tudományosan
érvényes illetve érvénytelen kérdésfeltevések közötti határok, továbbá, hogy
mely feltételek mellett lehet valamely álláspontot egyáltalán tudományon
belülinek elfogadni. (Lásd: itt).
Paradigmaváltás
akkor következik be, amikor egyes anomáliák (tények) megmagyarázhatatlanná
válnak a paradigmán belül. A paradigmaváltás tehát egy teljesen új
szemléletmódot, látásmódot jelent. Új a kiindulópont, mások a hangsúlyok, az
elvek és a szabályok, s ennek következtében egy új, szervesen összefüggő
rendszer jön létre. Az új paradigmát gyakran nehéz felismerni, mert a tudomány
képviselői szemében esetenként „sarlatánságnak” tűnik.
Kuhn
úgy vélte, hogy a paradigmaváltás az érett tudományok fejlődési mintája – s itt
elsősorban a természettudományokra gondolt. Ugyanakkor a társadalomtudományok
képviselőinek nagy százaléka is magára vonatkoztatta a jelenséget, s
korszakokat és forradalmakat keresett tudománytörténetének fejlődésében.
A
kognitív paradigma minden olyan tudományterületen megjelenik, mely valamilyen
módon a megismerési folyamatokkal foglalkozik, legyen az emberi, állati, gépi,
molekuláris szintű vagy „globális”. Így például a biológia, a pszichológia, a filozófia,
a nyelvészet, az antropológia és a számítástechnika területén is beszélhetünk
kognitív paradigmáról.
A
kognitív szemlélet lényege, hogy a megismerési szempontot helyezi előtérbe. Ez
a nézet (szintén) az 1960-as években jelent meg, elsőként a pszichológia
területén, majd más tudományágakban is. Az interdiszciplináris együttműködések
eredményeként pedig nem sokkal később megjelent a megismeréstudományok gyűjtőszó. A kognitív szemlélettel
vizsgálódó kutatók a megismerés egészével foglalkoznak (komplex módon): a tudás
megszerzésének mikéntjével, a tudás keletkezésével, a tudás felépítésével, a
belső folyamatok algoritmizálhatóságával.
A
kognitív tanuláselméletek a közvetlenül nem megfigyelhető mentális
tevékenységet kívánják tanulmányozni.
A
Piaget-féle kognitív tanuláselmélet alapja, hogy a tanuló/az egyén állandó
kölcsönhatásban él környezetével, egyrészt alkalmazkodik hozzá, a szervezet
belső állapotának megváltoztatásával (akkomodáció), másrészt pedig igyekszik megváltoztatni
magát a környezetet is (asszimiláció). A szervezet és a környezet közti „feszültségek”,
állapotkülönbségek mindkét esetben kiegyenlítődnek, állandóan egy egyensúlyi
állapot felé tartva. Az asszimilációs-akkomodációs folyamatok összefoglaló neve
„adaptáció” (alkalmazkodás), mely a tanulás alapja. Piaget az információszerzés
elsődleges motivációját az adaptációs folyamat egyensúlyra törekvésében jelölte
meg: a kognitív fejlődésben késztetés jelentkezik a környezettel való
interakcióra annak érdekében, hogy a kognitív funkciók állandó működésben
legyenek. (Forrás: Wikipédia)
A
kognitív tanulás a gondolkodás tanulása: az újonnan érkező információk
feldolgozása, és a már meglévő ismeretekkel való összevetése, összekapcsolása.
Azt
gondolom, hogy körbejárva a paradigma és a kognitívparadigma fogalmát, azt a
kérdést kell feltennem: valóban forradalmi hangulat van? Valóban új paradigma van
kialakulóban? Pléh Csaba írásában
azt fogalmazta meg, hogy a kognitív paradigma létrejötte sem volt forradalmi,
hiszen előtte nem nagyon volt egységes paradigma. Vajon az oktatás területén megjelenő
elearning és egyéb „innovációk” magukkal hoznak egy teljesen újfajta
szemléletmódot, ami paradigma értékű lesz?
Azt
gondolom, hogy a kognitív szemlélet, a megismerés, a tanulás ez irányú
értelmezése az információs társadalomban is helytálló. Új információ –
összevetés az előzetes tudással – asszimiláció/akkomodáció/adaptáció. A
tanítási-tanulási folyamatokban megjelennek új eszközök, megjelennek új
módszerek és szerepek, de maga a folyamat, mint olyan, érzésem szerint nem
változik (legalábbis ez eddig még nem figyelhettük meg igazán, ahogy az
előadásban is elhangzott ez.) Bár a konnektivizmus, hálózati tanulás a
következő előadás témája lesz, azt gondolom (előzetes ismereteim alapján) vagy
az a hipotézisem, hogy ezen irányzat nem ér fel új paradigmával! (Nem szeretném
leírni többet ezt a szót…) De mindennek fényében a „miért nem tanuláselmélet
még a konnektivizmus” kérdést pihentetem még…
A
kognitivizmus védekező álláspontja kapcsán merült fel a kérdés: hogyan
értelmezi a kognitív szemlélet a közösségi tudást. Most én azt mondanám elsőre,
hogy feltehetően sehogy – hiszen az egyén tanulási, megismerési folyamatait
vizsgálja. De kérdem én, a közösségi tudáskonstruálás, mint olyan önmagában
vizsgálható? Egyéni tanulási folyamatok mennek végbe. Akkor is, ha az egyént a
csoport lendíti, ha általa új és új impulzusokat kap, akkor is maga tanul.
Csoportban, de önállóan. Nem tudom, érthető-e mire gondolok? Az is lehet, hogy
nem helytálló, amit mondok, írok…
A
közösségi tudás jó példája a wikipédia és egyéb web 2.0-s eszközök. A
gondolatom ezzel kapcsolatban a következő. Én írom a blogomat. Ezzel én
tanulok, hiszen utána olvasok dolgoknak, értelmezem azokat, gondolkodom,
elfogadok vagy elvetek. Én magam önállóan tanulok. Ezt közzé teszem, megosztom.
De ez annak lesz tudás, aki veszi a fáradtságot, leül, elolvassa az írásomat,
értelmezi, gondolkodik rajta, elfogadja, elveti, vitatkozik. Teszi ezt ő is
önállóan, esetleg komentelünk róla egyet-kettőt-sokat. Közösségi tudás? Nekem
megfoghatatlan. A KONNEKT csoport által létrehozott tudás is számomra
megfoghatatlan. Van sok ember, együtt (?) dolgozik, sok ismeretet felhalmoz,
bedob a közösbe. Ez a KONNEKT csoport tudása? Lehet. Az egyének mindegyikének a
tudása? Lehet. De az is lehet, hogy bedobok valamit, de aztán ennyi. Én nem
gondolkodom és tanulok. De az is lehet, hogy más bedob valamit, de én nem
foglalkozom vele. Közösségi tudás… Megfoghatatlan… Tudás konstruálás? Értelmezésemben
nem írja felül a kognitív elméleteket. A kognitív paradigma védekező
álláspontja? Nem érzem a rizikó helyzetet, és a forradalmi levegőt…
Mindezek
nyomán elgondolkodtam azon, hogy vajon mi az a társadalmi, gazdasági és egyéb
irányból érkező elvárás, ami a csoportmunka, a közösségi tanulás és kooperáció
szerepét ennyire hangsúlyozza, növeli? Amikor mindemellett él a tudat, hogy a
saját tudásomat féltsem, ne osszam meg, cégek esetében: ne szivárogjon ki a
konow how. Továbbá rengeteg szituációban egyénileg kell döntenem, problémát
megoldanom. Miért nő mégis a közösség szerepe? S miért feltételezhető, hogy ez
akár olyan erős is lehet, hogy paradigmát dönt? (Vagy tudunk még egyéb
területeket felsorolni, ahol védekező állásponton áll a kognitív szemlélet?)
A
korszerű tanulási környezet tervezésénél az előadás négy szempontot emel ki:
résztvevő-központú, tudásközpontú, értékelésközpontú és közösség-központú. Azt
gondolom, hogy a kognitív elmélet szerint alakuló tanulási folyamatok az első
hármat kielégítik, a negyedik tekintetében bizonytalan vagyok (lásd két
bekezdéssel feljebb).
http://bit.ly/JmnuI2 |
A
paradigmaváltás tekintetében azt állapítottuk meg (vagyis Kuhn), hogy ha az
anomália nem magyarázható, akkor fog bekövetkezni. Anomália lehet-e a
közösség-központú tanulás? Paradigmaváltás lesz vagy „csak” reform a hálózati
szemlélet elterjedése, az elearnig és az információs társadalom, digitális
világ kínálta lehetőségek?
Azt
hiszem még pontosan kétszer sikerült leírnom a szót, amit nem szerettem volna:)
Kíváncsian
várom a holnapi előadást, lesz-e újabb a nap alatt, amit a témahéten vitatott
és vizsgált elméletek nem tudnak magyarázni, de kell, hogy magyarázzuk őket.
(Tényleg! Minden tény magyarázatra szorul?)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése