Eltelt az első hét. Megint
írnom kellene egy hosszú-hosszú, és mindenek előtt tartalmas bejegyzést. A
frusztrációm nagyobb, mint valaha. De komolyan. Azt hittem, hogy ez könnyen fog
menni. Azt hittem, hogy majd a hét során ért sok-sok impulzus, a minden irányból
érkező információk közt utat török magamnak, olvasok a neten és olvasok a
könyvekben is, és majd teljesen világos lesz számomra (da legalábbis jó sok
nézőpontot megismerek), hogy akkor hogyan is van, vagy nincs az információs
társadalom, és majd több kutatást is megismerek a jelenség társadalmi és
gazdasági következményeivel kapcsolatban. A lehetőség adott volt. Az
elhatározásokat tettek követték: olvastam, kutattam, kommenteltem, utánanéztem,
vitatkoztam, most mégis itt állok (ülök), és azon gondolkodom, hogy a
legfontosabbat nem sikerült elsajátítanom: a tudatot, hogy nem fog sikerülni
mindent feldolgozni. (Innen a frusztrációm…)
Na de mindennek ellenére nekiveselkedek,
és összefoglalom, hogy mit tanultam. Mert, hogy tanultam, ez nem kérdés.
Először is megtanultam, vagy kezdem
megtapasztalni, hogy milyen konnektivista csoportban tanulni. A konnektivizmus definíció
szerint (a Wikipédia
szerint, csakhogy stílszerű legyek) tanulóközpontú, irregulárisan szerveződő
tanulási forma, mely a tanuló autonómiáján és spontán tudáscserén alapulva már
nem hierarchikus, hanem sokirányú, decentralizált és sokcsatornás; a
kollaboratív tanulásra ösztönözve kibontakoztatja a tanulói kreativitást. Nohát
ezt a csoportunk (KONNEKT)
egy heti működése abszolút alátámasztja. Tanulóközpontú, néha még a tanári
irányítást is alig érezzük. Bár vannak a csoportban a témában jártasabb, s
ezáltal „oktatóibb” szerepet betöltők és „igazi” oktatók is, alapvetően mindenki
egyenlő. A tanuló autonómiája abszolút megvan – magam döntöm el, hogy mikor
miről írok (nagyjából), mihez szólok hozzá, miről tweetelek és így tovább.
Önállóan osztom be az időmet (persze ha sikerül) – nyugtatva magam, hogy mindenkinek
huszonnégy óra egy nap! (Mégis úgy érzem, mintha lenne, akinek több lenne
(lehet ő a virtuális tér más idődimenziójában létezik…)) A spontaneitás pedig
az előzőekből következik…. Bár azért ha kritikus akarok lenni (márpedig
általában az vagyok), akkor el kell gondolkodnom rajta, hogy a csoportbeli
viselkedések mennyire őszinték (spontánok)? Gondolok itt arra, hogy ha nem is
kötelezően, de egy kurzus teljesítése múlik azon, hogy hogyan működünk együtt,
kollaborálunk egymással. A csoport működése (jelenleg) természetesen nem
megkérdőjelezhető! Egy hét távlatában pedig két opció van, vagy tovább nő a
lelkesedés és egyre motiváltabbá válunk, vagy elfáradunk és feladjuk… Majd az
idő igazol/válaszol...
Az idő, ami az információs társadalom legnagyobb
értéke. Idő, ami alatt információt kell befogadnunk, szelektálnunk, feldolgoznunk,
megosztanunk (remélem nem hagytam ki semmit), mely tevékenységek végzése által
(főleg ha az viselkedésünk részévé is válik) válunk tudatos információs
társadalombeli állampolgárokká. És ezzel el is jutottam az első óra és a
témahét központi témájához (bár a hatalmas információáradatban és különböző
látásmódokban és asszociációkban már ezen témához történő visszatalálás is
nehézkes): az információs társadalomhoz, annak gazdasági és társadalmi
következményeihez.
Először felmerült a kérdés bennem, hogy
miért is tanulunk mi andragógusok információs társadalomról, mi köze mindennek
az andragógiához. Ámde viszonylag gyorsan vált tisztává a kép, miszerint az
élethosszig tartó tanulás (lifelong learning – ahogy felénk mondani szokás),
vagyis az andragógia alapja az információs társadalom alapvető követelménye. A
kapcsolódás egyik pontja tehát ez. A másik az információs társadalom fejlett
technológiai eszközeinek kihasználása, alkalmazása az oktatásban, a
felnőttképzésben (lsd. konnektivista facebook csoport, blogbejegyzések írása,
tweetek megosztása stb.). A kérdés tehát nem kérdés többé – ciki, ha andragógusként
ezeket a dolgokat nem ismerjük.
Na de kétkedő egyetemi hallgatóból és
andragógusból vissza az információs társadalomba. Előző bejegyzésemben
megfogalmaztam a kérdést, miszerint már
információs társadalomban élünk, vagy csak fogunk? Az információs
társadalmat sokan sokféle módon definiálják, írják le, melyek közül csak
néhányat emelnék ki.
A tudásipar
fogalmát 1962-ben F. Machlup vezette be. Peter Drucker (1969) amellett
érvelt, hogy a materiális javakon alapuló gazdaság és a tudáson alapuló
gazdaság között létezik átmenet. Daniel
Bell számára az egyes szolgáltatásokat és magát az információt előállító
munkavállalók száma képezi egy társadalom
információs karakterének indikátorát. Lyotard (1984) amellett érvelt,
hogy a tudás a termelés fő erejévé, és egyben árucikké vált, mely hozzáférhető
a laikusok számára is. Toffler is amellett érvel, hogy az információs
társadalom gazdaságának központi erőforrása – egyszerű szóval, ami széleskörűen
összefoglalja az adat, információ, szimbólum, kultúra, ideológia és értékek
fogalmait – a cselekvő tudás. Manuel
Castells információ technológia paradigmájában az információ mellett a hálózati logika áthatósága,
rugalmassága és konvergenciája a központi elem.
A fenti bekezdésből vastaggal szedtem
azokat a gondolatokat, melyekről úgy vélem, hogy a jelen társadalmi állapotot
is meghatározzák. Véleményem szerint jelenleg vagy egy átmeneti társadalmi állapotról
beszélünk, és/vagy be kell látnunk, hogy a társadalomnak lehet egy információs
karaktere, egy-egy kisebb-nagyobb közösség (egymástól függetlenül, vagy
egymással kapcsolódva) magát információ alapú közösségnek mondhatja, de egész
társadalmakra ez az állapot nem lesz jellemző!
A tudás és információ árucikké válása nem
kérdés. A kérdés inkább az, hogy az információs társadalomban is árucikk-e a
tudás? A hozzáférhetőség és a megosztás (wikipédai, ustream stb.) nem jelenti-e
az árucikk-forma háttérbe szorulását?
A cselekvő tudás és a hálózati logika
fogalmi hálót összekapcsolnám. Az „új” technológiákat nem elég ismerni, azokat
használni is tudni kell, ezek valós alkalmazása azonban egy teljesen új egyéni
hozzáállást és szemléletmódot igényel – ezt nevezném én hálózati logikának. Nagyon
tetszett Csepeli György azon megfogalmazása, hogy az információs társadalom
valahol ott kezdődik, hogy az internet elveszti technológiai újdonságértékét,
és összekapcsolódik a kultúrával. Úgy vélem, hogy ha az internetre, mint
olyanra nem kifejezetten tekintünk már újdonságra, azért vannak bizonyos
elemei, szegmensei (SecondLife, Ustream, Twitter stb.), melyek még technológiai
újdonságok és nem a kultúránk részei. Ha ismerjük is őket (hallottunk már
róla), de nem használjuk, akkor az még bizony nem a kultúránk része. S így az
információs társadalom körülvesz minket, de mi nem élünk benne…
Kell-e nekünk (nekem) az, hogy
információ-alapú közösség tagjai (tagja) legyünk (legyek)? Van az a bizonyos
társadalmi nyomás – ezzel lehet szembe menni. Sokak szerint nem nagyon érdemes,
én azért szoktam. Aztán vannak a virtuális térben már jól mozgó és működő (az
internetet már nem eszközként, hanem a kultúra részeként értelmező) ismerőseim,
akik azt mondják, gyere, csatlakozz, jó lesz, szükséged van rá. Mondjuk úgy, ez
egy közösségi nyomás. És akkor van az, hogy most amúgy követelmény is hogy
váljak egy ilyen közösség tagjává (jó tudom, nem teljesen kötelező… csak ha már
elkezdtem, akkor… szeretném végigcsinálni). Azért a zárójeles megjegyzésem
talán mégsem annyira zárójeles! Ugyanis a hangsúly szerintem azon van, hogy én
magam változok-e, döntök-e, részt veszek-e. A nyomás lehet, hogy ott van, de a
nyomás nem tud teljesen átalakítani. Ebből két dolog következik. az, hogy a
digitálisan elmaradt társadalmak, közösségek számára nem valószínű, hogy a
digitálisan fejlett társadalmak tudnak megoldással szolgálni. A másik, hogy a
most talán nyomás hatására alakuló KONNEKT csoport tagjai hogy fognak
viselkedni a félév lezárása után.
Bejegyzésem talán kicsit szkeptikusra
sikerült. Ennek hátterében az áll, hogy a hét folyamán a témát már annyira
körüljártuk, hogy néha már ugyanazok a dolgok köszöntek vissza, mégis annyi
mindent nem sikerült valóban feldolgoznom. Elméleti szinten rengeteget tanultam
információs társadalomról, közösségről, bizalomról, értékekről, tudásról stb.,
gyakorlati szinten pedig az időmenedzsmentről. Van hova fejlődnöm (ha akarok…
ha túl akarok élni J)!
Szia! Tetszik amit írtál és egyetértek veled abban, hogy nem elég azt mondani, hogy ismerjük a technika vívmányait, hanem használni is tudni kell. Ezt mostanság a saját bőrömön tapasztaltam meg, ugyanis én eddig is tudtam a Twitter létezéséről. Tudtam hogy mi az, tudta hogy mire használják. Viszont most, hogy nekem is regisztrálnom kellett és aktív részesévé kell válnom.. bizony adódtak problémáim a használatával kapcsolatosan, de remélem idővel belejövök és átlátom a rendszerét.
VálaszTörlésSzia! Nekem is tetszett amit írtál, kicsit magamra ismertem benne a "pánikolást" illetően :) A konnekt csoport működését tekintve, remélem, beigazolódik az, hogy csak egyre lelkesebbek leszünk, és egyre többet is fogunk tudni. Azt én is észrevettem, amit Te is írtál, hogy az információs társadalom egyelőre egy kisebb nyomást gyakorol tagjaira és leendő tagjaira, hogy legyünk mi is a tagjai, részesei. Látod már a pozitívumait is a saját bőrödön az információs társadalom és a KONNEKT csoport tagjaként? Az időmenedzsment tekintetében pedig valószínűleg olyan lehetsz, mint én is, nekem is van még bőven hova fejlődnöm :)
VálaszTörlés