Alig pár napja kaptam csak meg a
tematikát újdonsült tantárgyamhoz (t.i. Információtudomány és média a XXI.
században), és vettem fel a fonalat a követelmények teljesítésének terén, máris
számos követőm lett a twitteren, több állandó olvasóm lett a blogomon (bár még
nagyon nem volt mit olvasni), és jómagam is számos blogbejegyzést olvashattam
konnektivista csoporttársaimtól. Ezen bejegyzések egyik csoportja megijesztett,
másik része megszólalásra késztetett, harmada pedig csak tovább fokozta a
kíváncsiságomat.
Jómagam az első – „csak”
tematika megbeszélő – előadás első fél órájában voltam csak szkeptikus és
rettentően megriadt (köszönhetően annak, hogy otthon már előre spannoltam magam,
hogy én erre nem… képtelen vagyok...). Majd amikor jött a kérdés: „Ki lépett
már be a facebook csoportba? És ki az, aki bent is marad ezek után?” – fenntartva
hagytam a kezem. Hogy miért?
Mert próbáljuk ki! Mert lehetőség
van benne! Mert olyan terét tapasztalhatom meg a tanulási lehetőségeknek,
amiket eddig még nem, amire eddig azt mondtam – áh, ilyet nem is lehet! Semmi
értelme! Miért gondolkodtam így? Mert az egyetemen ez eddig (és a közoktatásban
is tizenkét évig) ezt sugallták felém – kontakt óra kell!
És akkor jött a Titanicos
hasonlat (Tanár Úr után szabadon) – aki nem szállt be mentőcsónakba (mert azt
hitte, a hajó nem süllyedhet el), az meghalt. Mi már tudjuk, hogy rosszul
döntöttek. Mi már máshogy döntenénk. Ezért is döntök úgy, belépek a KONNEKT
csoportba, és legalább megpróbálom – aztán lehet, hogy elvérzek!
Félelmem a karakterszámoktól.
Igen talán ijesztő. De mindig írás közben jön meg az étvágy, és végül is
egyetemen vagyok vagy mi. Igen lehet tartalmat közölni három sorban is, lehet
gondolatokat elindítani ötszáz karakterben is. Csak itt nem ez a követelmény. De
semmi nem kötelező! Ez egy lehetőség! Ha vállaltam – akkor csinálom! Mert arra
van időm, amire szeretném…
Félelmem a virtuális tértől, a
veszélyektől, az elidegenedéstől (ha nem is kifejezetten ezen órán keresztül,
hanem hosszú távon). Okkal észlelhető, hogy a valóságészlelés szempontjából a
számítógép-használat kritikus tényező, mert komplexen és differenciáltan hat a
felhasználó megismerési folyamatira, és ezért, mint olyan, igen sok veszélyt
rejt magában. A virtuális terek logikája pedig átlépi a valóság korlátait, a
távolságok közi egyidejűség megteremtésével a földrajzi helyhez kötött
tevékenységek kereteit kitágítja, és a „közönséges halandók” is lehetőséget
kapnak arra, hogy a tér és idő feletti kontrollt megszerezzék. (Talyigás
(szerk.): Az Internet a kockázatok és mellékhatások tekintetében) A hangsúlyt
én itt is a lehetőségre tenném…
Haladni vagy nem? Digitális
generáció vagy nem? Nos, én elvileg már majdnem az vagyok... Vagy a határán
vagyok… Mindenesetre eléggé le vagyok maradva azt hiszem (most regisztráltam
csak a twiterre és most hallottam életemben először a Second Life-ról, RSS
olvasót sem használtam még, és webináriumot sem csináltam még soha). Na de majd
most, most megtanulom – vagy legalább megpróbálom!
Eddigi egyetemi pályafutásom
alapján minden nagy lélegzetvételű dolgozatomat (OTDK, szakdolgozat stb.)
neveléstörténeti témából írtam. Azon korokról írtam, amikor még az
analfabetizmus (nem a digitális analfabetizmus!) volt a legnagyobb probléma
hazánkban. Akkor a kor haladó gondolkodói azt mondták: nem az a szégyen, ha
valaki nem tud írni és olvasni. Az sokkal inkább, ha nem is akar megtanulni! Ez
a mondat van a fejemben most. Meg van az a Titanicos mondat is (lsd. fent) – van
az a pont, hogy a süllyedő hajót el kell hagyni! És még egy mondtat, hogy
nagyon ciki, ha majd az andragógus zavarban lesz tizenkét év múlva, mert nem
tud virtuális térben oktatást szervezni! Ezek a szösszenetek éppen eléggé borzolják
a kedélyemet és spannolnak arra, hogy elkezdjem, hogy ne kívülről formáljak
véleményt, hanem belülről tudjam meg: milyen konnektivista csoportban tanulni!
Többen vagyunk úgy, hogy a hálózat lehetőségeinek nem minden elemét, típusát, fajtáját és nem teljes mértékben használtuk ki. Bár, folyamatosan próbáltam kihasználni minden lehetőségét, de ami leginkább hiányzott ezekből a feltételekből, az éppen az ember. Az emberek olyan aktív közössége, akik egy közös feladaton dolgoznak... ez most eljött. Most itt ez a kurzus, de felfoghatjuk projektnek is. Rajta fel!
VálaszTörlés