Az
elmúlt hét talán minden eddiginél nehezebb volt – nem azért mert az utolsó,
hanem a témája miatt. A fogyatékos személyek oktatása került a középpontba,
különös tekintettel az IKT eszközhasználatra. A téma mindenkiből érzelmeket
váltott ki, a beszélgetés a KONNEKT csoportban messze elkanyarodott attól, ami
az előadáson elhangzott, a hangsúly az elfogadásra került. Bejegyzésem ez alkalommal
is inkább impulzív, mint reflektáló, inkább kérdéseket feszegető, mintsem
megoldásokat kínáló.
Azt gondolom, nem véletlen, hogy az elfogadás
kérdése került a középpontba a héten, hiszen az elfogadó légkör megteremtése
nélkül nincs értelme lehetőségekről beszélni. Az elfogadást azonban nem
mindenki tartja sajátjának.
Picit olyan ez a téma is szerintem, mint mikor
arról beszélgettünk félév elején, hogy a pedagógus le van maradva, nem
rendelkezik digitális kompetenciákkal, nem veszi észre, hogy a tanuló elhalad
mellette. Akkor bátorkodtam megfogalmazni, hogy sokan azt hiszik: igen, én
tudom, hogy mit kéne máshogy (legyek akár bankár, zenész vagy andragógus), és
tudom, hogy mit csinál rosszul a pedagógus. Vagyis azt gondolják sokan: értenek
a pedagógus szakmához. Pedig nem. Vagy ha igen: miért nem csinálják? Hiszen
kívülről mindig könnyebb.
Picit ezt érzem a jelen témahéten is.
Beszélgetünk olyanról, amihez/amit sokan nem értünk: fogyatékos személyek
életéről. Sokan alkottunk véleményt arról, hogy hogyan kéne őket oktatni,
integrálni vagy felkészíteni a munkaerő-piacra. A hiba talán abban volt, hogy
mindezt nem úgy adtuk elő, hogy „az én
véleményem az, hogy…” (és nem róluk, hanem magamról), hanem úgy: „szerintem nekik az lenne a jobb, ha…”
Ahogy a fogyatékos személy is elmondhatja a
véleményét, érzéseit és igényeit, úgy mi is megmondhatjuk. Azt gondolom, hogy
bár nem szép/nem elfogadó hozzáállás az, hogy „márpedig az én gyerekem nem fog
olyan iskolába járni, ahol fogyatékos gyerekek is vannak”, de neki is (az
illető szülőnek) joga van ahhoz, hogy ezt az érzését kifejezze, igényét
kielégítse. Mindent el lehet mondani, csak nem mindegy, hogy hogyan.
http://bit.ly/Jnyzeh |
Az egyik
blogban felmerült, hogy milyen érdekes jelenség, hogy andragógusként nem a
fogyatékos felnőttekkel foglalkoztunk, hanem a gyerekek, a közoktatási
színterek kerültek a központba. Ennek egyik oka szerintem az, hogy az előadás
is ezt a korosztályt emelte ki, a másik, hogy az oktatás itt kezdődik (formálisan
ugye, mert a családon azért több múlik!) – és ennek a szintnek a milyensége
komoly befolyással bír a felnőttoktatásra is. Harmadsorban azért, mert sokan
szülőként jelennek meg a csoportunkban, negyedszer pedig azért, mert a „pedagógiához
mindenki ért” (:D sicc!) De akkor én most szeretnék egy kicsit elvonatkoztatni
a gyerekektől, a közoktatástól, és a felnőttoktatás, valamint a munkaerő-piac
oldaláról megfogni a témát.
Felnőttképzést csak képzési program alapján lehet
indítani ma Magyarországon. Bár a 2001. évi CI. törvény 16 §-a a képzési program
kötelező részeként nem jelöli meg a fogyatékos személyek igényeinek
figyelembevételének rögzítését, de ha a képzési programot a képző
akkreditáltatni szeretné, a 24/2004. (VI. 22.) FMM rendelet 15 §-ának g) pontja
szerint köteles ezzel kiegészíteni a dokumentumot („a képzési program
meghatározza a bekapcsolódás és részvétel feltételeit, a fogyatékosságból eredő
speciális igények figyelembevételének módját és a képzési folyamat részletes
leírását”).
Nos persze ez szép. De a FAT nem vizsgál
tartalmat – csak formát. Vagyis ezen szakaszba akár az is bekerülhet, hogy a
képző intézmény nem veszi figyelembe a speciális igényeket, és nem biztosítja a
képzés akadálymentességét semmilyen formában. Sőt, az is lehet, hogy a szép
esélyegyenlőségi szöveg beillesztésre kerül az adott szövegdobozba, a valós
tárgyi feltételek azonban nem állnak mögötte. (Zárójelben jegyzem meg, hogy egy
helyszíni ellenőrzés azért okozhat meglepetést, ha bebizonyosodik, hogy
nincsenek meg a jelzett tárgyi feltételek!)
Sajnos nem tudok gyors kutatást végezni arra
vonatkozóan, hogy az országban keringő akkreditált képzési programok közül
melyik, mit tartalmaz erre vonatkozóan, és hogy a „papír mindent elbír” elven
túl, mi valósul meg a valóságban. Tehetnék olyan megjegyzéseket, hogy remek a
helyzet, mert ahol eddig jártam, ott minden klappolt. És tehetnék olyat is,
hogy nem, nagyon rossz a helyzet, abszolút nincsen lehetőség a bekapcsolódásra.
Azt gondolom, hogy egyik és másik is szélsőséges tévképzet lenne. A realitás
talaján kell állni. Azt gondolom, hogy tényleg a központi fogalom (és ezt
legutóbb is írtam) az esély. Az esély mindenkinek! Az, hogy él-e vele, az
legyen az ő dolga. Azt gondolom, hogy természetessé kell válnia annak, hogy van
aki gyalog megy, és van akik kerekesszékkel. Van akinek van a kezében egy fehér
bot, vagy éppen hallókészüléke van, és van, aki szemüveges, van aki meg nem.
Mindannyian a célcsoport tagjai. (Persze jegyezzük meg: vannak olyan
szakmák/képzések, ahol szükséges bemeneti feltételeket szabni, és a megkötés
nem mindig esélyegyenlőség ellenességet jelent!) Ja, hogy a természetesség-állapota
utópiának tűnik? Hát most mit mondjak. Talán igen. De a nagy szavak és szövegek
meg nem érnek semmit, ha nincsenek mögötte tettek. Vihetjük a zászlót az
esélyegyenlőséggel, az integrációval, de a személyes példák és a hitelesség
nélkül ezek semmit nem érnek.
Mondanám azt, hogy teljesen felesleges erről a
témáról beszélni. Erre lehet mondani, hogy az struccpolitika volna. Szerintem
nem. Nem azért nem beszélek erről a témáról, mert azt gondolom, hogy nem
fontos. Hanem azért, mert azt gondolom, hogy esélyegyenlőséget nyomni
százezerrel éppen azt a célt éri el, hogy mind jobban bebizonyítjuk: nincsen.
Persze lehet, hogy ha nem beszélünk, akkor sincs – bizonytalan dolog ez.
Na de elkalandoztam. A felnőttképzés kapcsán
eszembe jutott még egy dolog. Az elmúlt években számos esélyegyenlőségi képzés
jelent meg a felnőttképzési piacon. A képzések célja általában a megváltozott
munkaképességű személyek alkalmazásának támogatása, a szakemberek felkészítése
erre a feladatra, a befogadó munkahelyi kultúra megteremtése. Kicsit bizonytalan
vagyok ezeknek a képzéseknek a hasznosulásával kapcsolatban. Egyrészt jó, hogy
van, hogy felkészít, hiszen többször említettük: nincs meg hozzá a megfelelő
kompetenciánk (tudást értettünk alatta talán sokan, pedig valószínű nem csak az
hiányzik…). De tényleg felkészít? Vagy a képzési piac csak jól kihasználja
annak lehetőségét, hogy egyre több helyen kötelező esélyegyenlőségi munkatárs
alkalmazása, illetve hogy a munkahelyek kedvezményhez jutnak, ha megváltozott
munkaképességű személyt alkalmaznak?
http://bit.ly/KYXG1a |
És akkor a foglalkoztatás. Volt szerencsém részt
venni két éve egy az atipikus munkavégzést népszerűsítő kiemelt uniós projekt
(TÁMOP 1.3.1.) megvalósításában. Számos nagyvállalatnál végeztünk felmérést,
melynek célja többek közt az volt, hogy feltárjuk, hogyan lehet a megváltozott
munkaképességű személyeket úgy alkalmazni, hogy az a munkavállaló és munkáltató
számára is ideális legyen (munkakör, munkaforma). A felmérések alapján azt
mondhatom, hogy alapvetően nem a befogadással volt a „probléma”, hanem az
atipikus munkavégzéssel (tegye ezt megváltozott vagy nem megváltozott
munkaképességű személy). A részmunkaidő esetén a veszélye annak, hogy egy
teljes munkaidős előnyben van, a távmunka során, hogy nem tudom ellenőrizni
stb. Vagyis: ebben az esetben az atipikus munkavégzés kultúrája hiányzik
szerintem hazánkban.
Azt hiszem, hogy ezekkel az információkkal
szerettem volna még kiegészíteni a korábbi gondolatmenetemet. Nagyon remélem,
hogy az üzenet „átmegy”!
De mielőtt kitenném a pontot utolsó bejegyzésem
végére, nem tudok nem visszakanyarodni picit a konnektivizmushoz (bocs!), és
ebből a szempontból reflektálni a hétre!
Szerintem nagyon „érdekes” helyzetet szült, hogy
az előadás megtartója is
bekerült a KONNEKT csoportba újonnan, és komoly komment harcokat vívott velünk.
Az elmúlt két hétben a konnektivizmus volt a fókuszban, és hosszan
beszélgettünk arról, miért nem jó, ha a tanár tanárként megjelenik az oktatási
folyamatban. Azért, mert a „mellérendelő” viszonyok megszűnnek, és
alá-fölérendeltség alakul ki. Az előadó uralkodó álláspontjának nagy nyomással
történő megjelenése az alárendelt személyeket (csoporttagokat) komolyan
befolyásolhatja, a tudás konstruálásának folyamatát megakaszthatja. Talán ez a
téma, és ahogyan megfogtuk, amúgy sem rejti magában a tudáskonstruálás
lehetőségét (haha – a konnketivizmus nem jó mindig és mindenhol:)), mégis remek
példa volt arra, hogy egy féléve működő, csoportnorma szerint tanuló közösség
(majdnem konnektivista tanulócsoport) hogyan tud szétesni egy
központi, felülről (és kívülről) érkező „hatalom” hatására. Mert azt hiszem,
ez nem csomópont volt. (Mondom mindezt amellett, hogy néha talán érdemes volt a
szélsőséges megszólalásokat jelezni és ezért köszönet!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése