December
a Mikulás, az Ádent, a Karácsony és a Szilveszter hónapja, na meg a
Konnektivizmusé:) Az előzőek tekintetében mindenkinek ezer dolga van és lesz,
ennek ellenére remélem, hogy a téma kapcsán sikerül kellő mértékben
aktivizálnom a CMI kurzus tagjait – nekem ez lesz az ajándékom a puttonyba, a
fa alá vagy a petárdák mellé:)
Na de tegyük félre a
viccet és elő a szakmaisággal! Ezt a bejegyzést bevezetőnek szánom a CMI
harmadik témahónapja számára.
Amellett hogy
összegyűjtöttem néhány részben ismert, részben ismeretlen szakirodalmat a
témában (itt) s melléjük pár provokatív vitaindító kérdést is
megfogalmaztam, webinárium híján egy rövid bejegyzést is teszek – csak, hogy
egy nyelvet beszéljünk – ha lehet egyáltalán!
Tehát
definiáljunk:
http://bit.ly/URM98O |
„A konnektivizmus a
behaviorizmust, kognitivizmust és konstruktivizmust követő, negyedik tanuláselméleti áramlat. A
digitális korszak tanuláselméleteként is szokás emlegetni, George Siemens és
Stephen Downes kutatók nevéhez köthető fogalom. A hálózatelméletek pedagógiában
való alkalmazásaként is felfogható.” (Cserhátiné,
é.n.)
„Konnektivizmus: egy tanuláselmélet
a digitális korszak számára” (Siemens, 2005)
„Tanulóközpontú,
irregulárisan szerveződő tanulási forma,
mely a tanuló autonómiáján és spontán tudáscserén alapulva már nem
hierarchikus, hanem sokirányú, decentralizált és sokcsatornás; a kollaboratív tanulásra
ösztönözve kibontakoztatja a tanulói kreativitást.” (Forgó, 2009)
„A konnektivizmus a tanulást olyan folyamatnak fogja fel,
amelyben az informális, hálózatba szervezett, elektronikus eszközökkel
támogatott információ-csere mind nagyobb szerepet kap.” (Bessenyei, 2010)
„A konnektivizmus a
hálózatelméletek pedagógiában való alkalmazását jelöli. Minden korszellemnek
megvan a saját pedagógiai rendszere, a tudásalapú társadalom oktatási paradigmája a hálózatalapú tanulásra
épül.” (Kulcsár, 2009)
„A tudásszervezésnek a
világháló terjedésével kialakuló új paradigmája.”
(Sz.n., 2010. URL: http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=852)
„konnektivista oktatás-módszertan” (Ollé, 2011)
„Konnektivizmus úgy tűnik,
életforma” (Fehér, 2012.)
„Pløn Verhagen meglátása
szerint a konnektivizmus nem
tanuláselmélet, csupán pedagógiai nézőpont a képzésre. Verhagen érvelése
szerint a tanuláselméletek feladata az instruktív szinttel való foglalkozás,
tehát hogy milyen módon tanulnak az emberek, a konnektivizmus azonban azzal
foglalkozik, hogy mit és miért tanulnak.” (Verhagen,
2006)
„A konnektivizmus egy
másik kritikusa, Bill Kerr úgy látja, hogy bár a technológiának hatása van a
tanulás körülményeire, de ami a tanuláselméletet
illeti, nem hozott újat a már meglevő elméletekhez képest.” (Kerr, 2007)
Tanulási
forma, oktatás-módszertan, tanuláselmélet, paradigma, életforma?
Látják, nem is olyan
egyszerű!
Szeretném, ha a hónap
végéra a tapasztalatok, az előzetes tudás, az új információk és nézőpontok
hatására mindenki rendelkezne egy állásponttal, egy saját
fogalommal/tudástérképpel a konnektivizmusról!
Nem célom a meggyőzés, nem
célom az egy egységes definíció megalkotása.
Célom a vélemények és
vélekedések megismerése – legyen ez közös célunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése